مقاله ها

مقاله ها

اينورتر چيست؟

 

اينورتر يا درايو AC به دستگاهي گفته مي شود که به کمک آن مي توان سرعت يک موتور AC سه فاز را کنترل کرد بدون آنکه قدرت و گشتاور موتور کاهش يابد. اينورترها در ظرفيتهاي مختلف ساخته مي شوند .

از نظر ورودي اينورترها به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسيم مي گردند. البته خروجي همه آنها سه فاز است. براي اينورترهاي با توان بالاي ? اسب فقط از ورودي سه فاز استفاده مي گردد.

– از نظر کاربرد اينورترها به دسته هاي مختلفي تقسيم ميشوند. براي راه اندازي پمپ ها، فن ها،آسانسور، پله برقي ،جرثقيل، نوارهاي نقاله ، دستگاههاي اکسترودر و…… از اينورتراستفاده مي شود. براي پمپ و فن از اينورترهاي با گشتاور متغير و براي آسانسورونوار نقاله و جرثقيل از اينورتر با گشتاور ثابت و براي اکسترودرها از اينورتر با فيدبک PG بهره برداري ميکنند.

– کاهش انرژي مصرفي و لذا کاهش هزينه برق، کاهش جريان راه اندازي و در نتيجه طولاني شدن عمر موتور ، امکان تغيير سرعت موتور، امکان تغيير جهت حرکت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امکان کار موتور در شرايطي که ولتاژ ورودي متغير است، امکان کنترل از راه دور، ايجاد سرعت بيشتر از سرعت نامي موتور، برنامه ريزي کردن حرکت.

– اينورتر به صورت هوشمند ميزان بار وارده به موتور را تشخيص داده و متناسب با همان بار، به موتور جريان مي دهد و اين جريان در بسياري از مواقع از جريان نامي موتور کمتر است.

دستگاهي الکترونيکي است که بوسيله آن مي توان سرعت موتورهاي سه فاز را تغيير داد . از ديگر کاربردها و مزاياي آن مي توان به موارد زير اشاره کرد :

?-تنظيم کننده سرعت موتور (کنترل دور)

?-تغير دهنده جهت دور به راحتي و بدون نياز به کنتاکتور

?-روشن و خاموش نمودن موتور بدون نياز به قطع و وصل برق اصلي

?-کاهش ضربه هاي مکانيکي و در نتيجه افزايش طول عمر مفيد قسمت مکانيکي

?-حفاظت موتور در مقابل افزايش ولتاژ و جلوگيري از آسيب ديدن موتور

?-راه اندازي نرم موتور بدون هيچگونه ضربه به قسمتهاي مکانيکي مثل کوپلينگها ، گير بکسها ، تسمه ها ، زنجيرها و … و در نتيجه افزايش طول عمر مفيد موتور و ساير قسمتهاي مکانيکي را به دنبال خواهد داشت .

?-حفاظت موتور در برابر اضافه بار؛ در اين حالت چنانچه بار موتور از مقدار معمول مجاز بيشتر شود ، اينورتر موتور را خاموش مي نمايد و به کاربر پيام اضافه بار نشان مي دهد .

?-جلوگيري از گرم کردن و در نهايت سوختن موتور در کابرد هايي که موتور به طور مداوم چپگرد و راستگرد و يا خاموش مي شود .

_______________________________________

به دليل آنکه موتور يک بار راکتيو روي شبکه دارد چنانچه از درايو براي راه اندازي و کنترل موتور استفاده گردد چون درايو داراي يک بانک خازني مي باشد اين بار راکتيو را جبران مي نمايد و تنها بار اکتيو را از شبکه برق مصرف مي نمايد ، بنابراين جريان مصرفي بسيار کاهش مي يابد .

همچنين چون در بسياري از کاربردها انرژي زيادي براي راه اندازي لازم است موتور انتخاب شده را با توان بالاتري انتخاب مي کنند بنابراين ميزان جريان زيادتري هم در حين کار از شبکه استفاده مي کند .

چنانجه از اينورتر استفاده شود ، اينورتر به صورت کاملا اتوماتيک اين جريان را در حين راه اندازي به مقدار لازم افزايش و در حين کار به مقدار لازم کاهش مي دهد ، بنابراين به طور کلي هزينه برق مصرفي کاهش چشم گيري خواهد داشت .

در بسياري از کاربردها به هنگام راه اندازي ،‌موتور جريان بسيار بالايي از شبکه مي کشد و موجب کاهش ولتاژ شبکه و ايجاد صدماتي به تاسيسات برق رساني و ساير دستگاهها مي گردد . اين جريان به 6 برابر جريان نامي موتور مي رسد که بسيار نا مطلوب مي باشد .

چنانچه از اينورتر استفاده شود اين اضافه جريان بسيار اندک خواهد شد ( حداکثر 0.2برابر ) به عنوان مثال اگر يک موتور با جريان نامي 10 آمپر کار کند در هنگام راه اندازي اين جريان به 60 آمپر مي رسد و در صورت استفاده از اينورتر اين جريان حداکثر به 12 آمپر مي رسد .

کاهش جريان موتور به صورت اتوماتيک در هنگامي که بار موتور کم مي شود . اين قابليت به غير از کاهش هزينه برق مصرفي موجب افزايش طول عمر مفيد موتور خواهد شد .

امکان استفاده از برق تکفاز 220 ولت به جاي سه فاز 380 ولت براي راه اندازي موتور سه فاز حداکثر با توان .3HP ( 2.2kw ) به اين معنا که مي توان با برق خانگي يک موتور سه فاز را کاملا به صورت عادي راه اندازي نمود .

قابليت داشتن دورهاي مختلف به صورت حافظه اي .تبديل يک موتور يک دور به يک موتور چند دور با سرعتهاي دلخواه
امکان ايجاد فشار ثابت در کاربرد پمپها به اين ترتيب است که با تغيير دور موتور فشار مورد نظر را ثابت نگه ميدارد . به عنوان مثال فشار آب يک مخزن را ثابت نگه مي دارد بنابراين در هنگام مصرف آب دور موتور به صورت خودکار زياد مي شود و در هنگامي که آب مصرف نمي گردد دور موتور به صورت خودکار کاهش مي يابد . بنابراين دور موتور با مقدار مصرف تغيير مي نمايد بنابراين آب با فشار ثابت به تمام نقاط مي رسد .

مکان اتصال انکدر به اينورتر که باعث مي شود دور يک موتور با موتور ديگر يکسان شود .

کنترل دور به صورت خودکار در مواردي که لازم است دور موتور بسته به ميزان محصول توليد شده تغيير کند .

استفاده از اينورترها بر روي پمپ و فن و کمپرسورها در طي سال هاي اخير بسيار گسترش يافته است .

_______________________________________

استفاده از آنها براي کنترل دور موتورها مزاياي زيادي دارد که مهمترين آنها عبارتند از :

?- عدم نياز به دستگاههاي کنترل دبي مکانيکي.

?- ذخيره انرژي تا 50%

?-نبودن شوک راه اندازي.

?- افزايش عمر مفيد قطعات مکانيکي.

از اينورترها در سه ناحيه استفاده مي گردد :

?-فعاليتهاي گشتاور ثابت مثل ميکسرها , اکسترودرها , نوارهاي نقاله و . . .

?- فعاليتهاي توان ثابت مثل کشش و دستگاههاي ماشيني.

?- فعاليتهاي گشتاور متغير مثل فن و پمپ.

در پمپها و فنها ميزان دبي با سرعت موتور متناسب است. اما توان مصرفي با مکعب سرعت تناسب دارد. مثلاً اگر دور موتور به ميزان 50% کاهش يابد آنگاه توان مصرفي لازم 12.5% خواهد بود و اين به مفهوم 87.5% صرفه جويي در انرژي است.

S5 Box